Plán činnosti metodického
združenia
1.–2. ročníka na školský rok
2011/2012
Vedúca MZ:
PaedDr. Gabriela Knapová:
triedna učiteľka I. B triedy
Členovia MZ:
Mgr. Viola Burianková:
triedna učiteľka I. A triedy
Mgr. Stela Lexmanová:
triedna učiteľka II.A triedy
PaedDr. Ľudmila Sukubová
triedna učiteľka II.B triedy
Výber
z hlavných úloh MZ, zaradených do plánu práce školy:
- Uplatňovať a dôsledne plniť UO, tematické
výchovno-vzdelávacie plány , štátny vzdelávací program , prílohy ISCED 1
a iné schválené pedagogické dokumenty podľa „Metodických pokynov a POP MŠ
SR na školský rok 2011 / 2012“.
- Neprekračovať požiadavky učebných osnov a dôsledne
dodržiavať Metodické pokyny č. 7/ 2009- R MŠ SR na hodnotenie a klasifikáciu
žiakov ZŠ zo dňa 28.4.2009. Pri hodnotení a klasifikácii prospechu
a správania nehodnotiť negatívne tie výkony dieťaťa, ktoré sú ovplyvnené
jeho zdravotným stavom, ak z tejto príčiny dieťa nemá možnosť splniť alebo
vykonať ich lepšie.
- Vo výchovno-vzdelávacom procese používať stratégie ,
ktoré budú rozvíjať kľúčové kompetencie v súlade so štátnym vzdelávacím
programom.
- Pri hodnotení žiakov sa zamerať na priebežné
hodnotenie .
- Dodržiavať metodické pokyny na hodnotenie
a klasifikáciu žiakov s vývinovými poruchami učenia -príloha
č. 2 Zásady hodnotenia žiaka so zdravotným znevýhodnením začleneného v
základnej škole k metodickému
pokynu č. 22/2011 z 1.5.2011 na hodnotenie žiakov základnej školy
- Dodržiavať metodicko-informatívny materiál pre žiakov
s poruchami správania schválený MŠ SR dňa 31. 8. 2004 rozhodnutím č.
CD-2004-12004/23602-1:095 s platnosťou od 2. 9. 2004.
- Na vychádzkach poukazovať na negatívne dôsledky
ľudskej činnosti na krajinu, prírodu a zvieratá. Zamerať sa na pozitívny
vzťah detí k ochrane životného prostredia.
·
Posilňovať čitateľskú gramotnosť aj formou mimoškolských aktivít,
ďalej aktívnym počúvaním a čítaním s porozumením .
- Rozvíjať formy a metódy boja proti drogovej závislosti
žiakov.
- V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa zabezpečovať
aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi.
- Rozvíjať osvetovú , vzdelávaciu a výchovnú činnosť,
s dôrazom na environmentálnu výchovu zameranú na :
-
zdravé potraviny
-
čistú vodu
-
bezpečnú a zdravú dopravu
-
udržateľnú spotrebu energie
-
zvýšiť povedomie v oblasti separácie odpadu
-
prevencia pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia
- Zvýšenú pozornosť venovať
dopravnej výchove a prakticky to aplikovať vo výučbe na školskom detskom
dopravnom ihrisku.
- Priamo vo vyučovacom
procese uplatňovať zdravotnú výchovu, sústrediť sa na výchovu proti
obezite.
- Rozvíjať výchovu k protipožiarnej ochrane, poučiť
žiakov o BOZ a školskom poriadku školy.
- V SJL zabezpečiť dôkladné zvládnutie techniky čítania,
zvyšovať úroveň čitateľskej gramotnosti a naučiť žiakov správne a pohotovo
sa vyjadrovať ústne i písomne.
- Priebežne diagnostikovať čítanie.
- V prírodovedných
predmetoch uplatňovať zásadu spájania teórie s praxou. Na vyučovaní využívať
metódy a postupy založené na skúsenosti a prepojené so životom -
interaktívne zážitkové učenie (sa), projektové vyučovanie a pod.
- V matematike v 1. ročníku venovať zvýšenú pozornosť
nácviku úrovne zručností žiakov v numerickom počítaní a pri rozvoji
logického myslenia. V 2. ročníku rozvíjať pamäťové počítanie. Overovať
úroveň matematických operácií testami. Výsledky analyzovať a prijať
opatrenia na zlepšenie zisteného stavu.
- Na VYV využívať netradičné formy vyučovania a pracovať
s odpadovým materiálom.
- Upevňovať fyzické a duševné zdravie žiakov, rozširovať
organizačné formy TV, uplatňovať netradičné pohybové aktivity (tanec,
hudba).
- Osobitnú pozornosť venovať talentovaným a nadaným
žiakom.
- Úzko spolupracovať s rodičmi, výchovnou poradkyňou,
školskou knižnicou, ŠKD a taktiež s MZ 3. a 4. ročník.
- Spolupracovať s MŠ.
- VV proces viesť podľa ŠVP a ŠkVP, využívať zážitkové
učenie ako efektívnu formu.
- Zasadnutia MZ organizovať podľa potreby.
- Realizovať otvorené hodiny, vzájomné hospitácie.
- Zúčastniť sa DH v prírode jeden krát ročne.
- Zapojiť sa do súťaže Európa v škole.
- Zapojiť sa do 3. ročníka celoslovenskej výtvarnej
súťaže SLOVENSKO , KRAJINA V SRDCI EURÓPY s mottom : Pomôž mi a ja
pomôžem Tebe .
- Pokračovať v ďalšom vzdelávaní pedagogických
pracovníkov.
- Do tematických plánov vhodných predmetov zapracovať
úlohy súvisiace s výchovou v duchu humanizmu a so vzdelávaním v oblasti
ľudských práv, práv dieťa ťa, predchádzania všetkých foriem diskriminácie,
xenofóbie, intolerancie a rasizmu.
- Výchovu v duchu humanizmu realizovať aj v rámci
triednických hodín.
- V rámci TRH venovať sa témam o starších ľuďoch
a zvyšovať úctu žiakov voči nim.
1. október – Medzinárodný deň
starších ľudí
- Vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie v triede,
aby mali všetci žiaci príležitosť rozvíjať svoj potenciál ( prostredníctvom
chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr napomôcť žiakom
porozumieť iným kultúram.). Na hodinách výchovné a vzdelávacie pôsobenie
zamerať na rozvoj poznávania rozličných tradičných aj nových kultúr, rozvoj
tolerancie, rešpektu a prosociálneho správania a konania vo vzťahu ku
kultúrnej odlišnosti.
- Výchovu k ľudským právam v triede usmerňovať tak, aby
sa stala integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany
ľudských práv, aby podporila hodnotu človeka ako ľudského jedinca,
zabezpečiť efektívnu spoluprácu školy, rodičov, mimovládnych organizácií
a širokej miestnej komunity v zmysle Dohovoru o právach dieťaťa monitorovať
v triedach správanie detí a ich zmeny. Pri porušovaní zdravého osobného
vývinu, bezodkladne zabezpečiť ochranu detí a využívať účinné nástroje na
predchádzanie záškoláctva, agresívneho správania, šikanovania a pod.
- Snažiť sa o rýchle riešenie výchovných problémov
v spolupráci s vedením školy.
- Vytvárať a podporovať na sponzorovanie školy.
- Podporovať činnosť športových krúžkov.
- Súvislosti s Medzinárodným dňom školských knižníc (
25.10.2009) realizovať netradičné formy vyučovania SJL.
- Do plánu práce pre jednotlivé predmety zapracovať
a neformálne redukovať prierezové témy zavedené ŠVP. Na úrovni primárneho
vzdelávania sú to nasledovné témy:
Dopravná výchova - DOV
Osobnostný a sociálny rozvoj
– OSR
Environmentálna výchova –
ENV
Multikultúrna výchova – MUV
Ochrana života a zdravia –
OZZ
Tvorba projektu
a prezentačné zručnosti – PPZ
Hlavné úlohy
v jednotlivých vyučovacích predmetoch
Slovenský jazyk a literatúra :
-
dbať na dôsledné osvojenie pravopisu
-
čítanie literárneho i náučného textu s porozumením
-
rozvoj rečových zručností v ústnej i písomnej forme
-
zapojenie žiakov do literárnych súťaží
-
zlepšenie grafického prejavu
Matematika :
-
venovať pozornosť talentovaným a nadaným žiakov a zapájať ich do
matematických súťaží
-
na vyučovacích hodinách riešiť divergentné úlohy s cieľom ďalšieho
rozvíjania logického myslenia
-
v geometrii dbať na presnosť pri rysovaní a správnom označovaní
geometrických útvarov, dôsledne dbať na to, aby žiaci pri rysovaní používali
ostrú ceruzku
Vlastiveda
-
vedieť sa orientovať na mape
-
vedieť samostatne pracovať s učebnicou , PZ a oboznámiť sa s mapou
-
naučiť žiakov samostatnému rečovému prejavu pri ústnych odpovediach
-
poznať zvláštnosti regiónu a prehlbovať ich národné cítenie a lásku
k vlasti
Prírodoveda
-
v praktických činnostiach naučiť žiakov uplatňovať metódy porovnávania ,
analýzy a syntézy , zovšeobecnenia, analógie, indukcie a dedukcie, ako
u základnými metódami a spôsobmi skúmania skutočnosti
Výtvarná výchova
-
rozvíjať u žiakov samostatnosť v práci pri uplatňovaní rôznych
technických postupov
-
prehlbovať a rozvíjať estetické cítenie, predstavivosť a fantáziu
-
zlepšovať zručnosť pri osvojení si nových výtvarných techník
-
zapájať deti do výtvarných súťaží
Hudobná výchova
-
poznať regionálne zvyky, ľudové piesne a tance , folklórne súbory
Telesná výchova
- naďalej posilňovať
a upevňovať formovanie pozitívneho vzťahu žiakov k telesnej kultúre a športovým
činnostiam
|